فرودگاه-مهرآباد-تهران-THR
فرودگاه بینالمللی مهرآباد - forodgah mehrabad
نام یکی از فرودگاههای شهر تهران، پایتخت ایران است که در سال 1317 ساخته شدهاست. این فرودگاه در بخش غربی تهران واقع شده و نام خود را از روستای مهرآباد که پیشتر در آن منطقه قرار داشت گرفتهاست. این فرودگاه مجهز به سامانههای آیالاس و ویاوآر است.
در سال 2015 میلادی 132٬245 نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه انجام شد و 111٬107٬822 کیلوگرم بار و 16٬327٬359 نفر مسافر از طریق آن جابجا شدند.
نام اصلی روستای مهرآباد «حسینآباد» و در تملک حاجی میرزا آقاسی صدراعظم محمد شاه قاجار بود. حاجی میرزا آقاسی، حسینآباد را به ناصرالدین شاه هدیه کرد و بعد از مدتی جزو مهریه عصمتالدوله، دختر شاه و همسر دوستمحمدخان معیرالممالک، درآمد و نام مهرآباد را بر آن گذاشتند. اما بعدها به مناسبت خرجهای بیرویه دوستمحمدخان، مهرآباد به گرو رفت و از تملک خاندان معیرالممالک خارج شد و دادخواهی دوستعلی معیری پسر دوستمحمدخان نیز نزد رضاشاه بیفایده بود.
در سال 1304 در دوران سلطنت رضاشاه حق انحصاری هواپیمایی به شرکت هواپیمائی آلمانی یونکرس Junkers واگذار شد و پس از تأسیس باشگاه خلبانی، با 20 فروند هواپیما در سال 1317، عملاً فرودگاه مهرآباد به دست آنها بنیاد شد.
در سال 1325 اولین گروه خلبانان نیروی هوایی به آمریکا اعزام شدند و پس از آن نیروی هوایی در سال 1328 با هواپیماهای اف-86 سیبر و تی-33 در مهرآباد آغاز به کار نمود و عملیات پروازی را آغاز کرد. رشد هوانوردی و عضویت ایران در سازمان ایکائو منجر به رشد روزافزون صنعت ترابری هوایی مسافری و باری در فرودگاه اصلی ایران یعنی مهرآباد گردید.
از کسانی که در ساخت و توسعهٔ پایانههای بین الملی این فرودگاه نقش اساسی ایفا کردند میتوان ویلیام پریرای آمریکایی را نام برد که بهمراه چند شرکت دیگر در سال 1972 به فرودگاه چهرهای جدید بخشیدند. مرکز آموزشی هلیکوپترهای بل نیروی هوایی در تهران را نیز همین گروه طراحی نمود.
پس از انقلاب
در سال 2005 میلادی این فرودگاه دارای شش پایانه بوده که عبارتاند از پایانه یک و دو که مربوط به پروازهای ایران ایر، ایران ایرتور، آتا ایر و قشم ایر است. پایانه شماره 3 فرودگاه به حجاج تعلق دارد. پایانههای چهار و پنج و شش به ترتیب برای خروج و ورود پروازهای دیگر شرکتها بکار میروند.
فرودگاه مهرآباد در سال 2005 قادر به کنترل بیش از 70هزار پرواز عبوری، 10 هزار پرواز داخلی و 30 هزار نشست و برخاست بینالمللی بودهاست.
در همان سال ظرفیت فرودگاههای ایران 61 میلیون مسافر در سال بود و 90 درصد مسافران هواپیما از 12 فرودگاه پرواز میکردند: 45 درصد مسافران هواپیما توسط فرودگاه مهرآباد، 45 درصد توسط فرودگاههای مراکز استانها و 10 درصد توسط فرودگاههای اقماری سرویس داده میشوند.